مشاوره رایگان: ۸۸۳۱۴۵۳۲/ ۸۸۳۱۴۵۳۲ (۰۲۱)

دسته بندی :

ثبت انواع شرکت تضامنی

اجتماع دو یا چند از افراد حقیقی یا حقوقی جهت انجام عملیات برای رسیدن به هدفی مشترک را شرکت می نامیم و زمانی که این افراد بصورت صحیح و قانونی مشارکت کنند به اهداف خود خواهند رسید. دارایی و اموال شرکت به مجموع آورده های شرکا می گویند که این آورده ها شامل مالی است که هر شریک وارد شرکت کرده است. به دلیل اینکه افراد به تنهایی نمی توانند تمام منابع مورد نیاز خود را تامین کنند معمولا برای اینکه بتوانند به سود مورد نیاز خود دست پیدا کنند نسبت به شراکت و تاسیس شرکت اقدام می نمایند که  ثبت شرکت های تضامنی هم از جمله این شرکت ها می باشد.

راهنمای ثبت انواع شرکت تضامنی
راهنمای ثبت انواع شرکت تضامنی

انواع شرکت ها

شرکت ها به دو دسته مدنی و تجاری تقسیم می شوند که در شرکت مدنی اموال به طور مشاع بین تمام اعضا مشترک می باشد و در شرکت تجاری اموال به ملکیت شرکت در می آیند. در واقع شرکت تجاری مدل پیشرفته شرکت مدنی محسوب می شود. این دو شرکت از جنبه های مختلفی با هم تفاوت دارند که از جمله آنها می توان به قانون حاکم، شخصیت حقوقی، ثبت، انحلال و تصفیه، ورشکستگی، اداره شرکت، هدف، فروش سهم الشرکه، روزنامه رسمی و اساسنامه  اشاره کرد. شرکت های مدنی به دو دسته شرکت قهری و شرکت اختیاری و شرکت های تجاری به چند دسته ی  شرکت تضامنی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی، شرکت مختلط غیر سهامی و شرکت تعاونی تولید و مصرف تقسیم می شوند.

شرکت های تضامنی

در اینجا می خواهیم به معرفی شرکت های تضامنی و انواع آن بپردازیم. در صورتی که در نام گذاری شرکت نام چند تن از اعضاء آمده باشد به آن تضامنی گفته می شود. این شرکت از دو یا چند عضو با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود و هر عضو در صورتی که سرمایه و دارایی شرکت برای تادیه کلیه ی قروض کافی نباشد مسئول پرداخت آن خواهند بود. به دلیل آنکه هنگام بروز مشکل مشتریان به جای شرکت با شخص طرف هستند این نوع شرکت برای جلب رضایت مشتریان بسیار مناسب است.

برای ثبت شرکت تضامنی به چه مدارکی نیاز است
برای ثبت شرکت تضامنی به چه مدارکی نیاز است

برای ثبت شرکت تضامنی به چه مدارکی نیاز است

در ابتدا داشتن مدارکی مانند دو برگ تقاضانامه، دو نسخه اساسنامه، دو برگ شرکت نامه، فتوکپی شناسنامه ی شرکا و در صورت نیاز مجوز از مراجع ذیصلاح الزامی می باشد. بعد از تکمیل مدارک و رعایت موارد زیر شرکت تضامنی قابل تاسیس می باشد:

– مطابق قوانین باید اساسنامه را تنظیم گردد.

– تمام سرمایه نقدی تائید شده و سهم الشرکه غیرنقدی ثبت و تحویل داده شود

لازم به ذکر است در صورت تنظیم اساسنامه مواردی چون نام، موضوع و مدت فعالیت شرکت، سرمایه های شرکا اعم از نقدی و یا غیر نقدی با ذکر نام شرکاء، شرایط تقسیم سود و زیان، قوانین مربوط به انحلال شرکت و یا فوت شرکاء به هر علت ذکر شود.

دلایل مربوط به انحلال شرکت تضامنی

در صورت فوت، محجوریت و ابطال یکی از سهامداران، تصمیم کلیه سهامداران، ورشکستگی، پایان انقضای شرکت، باطل شدن قرارداد و فسخ شرکت تضامنی منحل می شود. لازم به ذکر است که این قوانین ثابت است و حتی در اساسنامه هم نمی توان تغییر داد. در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم:

فوت و محجوریت: در صورت فوت یا محجور شدن یکی از شرکا، شرکت با رضایت دیگر شرکا و قائم مقامان متوفی ادامه خواهد داشت و حتی اگر یکی از شرکا راضی به بقا نباشد، شرکت تضامنی  منحل می شود.

تصمیم کلیه سهامداران : همانطور که تمامی شرکا می توانند با انعقاد قرارداد شرکت را ثبت کنند به همان گونه هم در صورت توافق کلیه اعضا می توانند نسبت به انحلال شرکت اقدام نمایند.

 

آشنایی با قوانین ثبت و انحلال شرکت تضامنی
آشنایی با قوانین ثبت و انحلال شرکت تضامنی

ابطال یکی از سهامداران :  در صورت مراجعه یکی از اعضا به دادگاه و ارائه دلایل موجه می تواند حکم دادگاه را نسبت به انحلال و یا اخراج شریک یا شرکا را بگیرد

ورشکستگی: هنگام ورشکستگی یکی از اعضا در صورتی که مدیر تصفیه کتباَ تقاضای انحلال شرکت را نموده باشد و از 6 ماه از درخواست مدیر تصفیه گذشته باشد و مدیر نیز از تقاضای خود منصرف نشده باشد، انحلال انجام می شود.

فسخ شرکت: در صورتیکه حق فسخ شرکت در اساسنامه حذف نشده باشد به شرط اینکه مراتب فسخ به طور کتبی به شرکت ابلاغ شده باشد و 6 ماه نیز از زمان آن گذشته و دلیل فسخ قصد اضرار نباشد، انحلال شرکت تضامنی  انجام می شود.

مدارک مورد نیاز جهت انحلال شرکت تضامنی
مدارک مورد نیاز جهت انحلال شرکت تضامنی

مدارک مورد نیاز جهت انحلال شرکت تضامنی

 برای انحلال شرکت تضامنی کلیه مدارک ثبتی، مدارک شناسایی اعضا، صورتجلسه انحلالی که همه شرکا و مدیر تصفیه تایید کرده باشد و همچنین در صورت بروز تغییرات آگهی آخرین تغییرات شرکت مورد نیاز می باشد. نکته قابل توجه این است بعد از انحلال جهت انجام امور مالیات باید نزد اداره مالیات رفته و اقدامات لازم را به عمل آورد

در پایان پیشنهاد می شود قبل از هر چیز ابتدا هدف خود را از تاسیس شرکت مشخص کرده و به دلیل اهمیت بالای موضوع تحقیقات کافی را در تمام جنبه های شرکت مورد نظر  داشته باشید.

برای ثبت این نوع شرکت و کلیه شرکت های موجود میتوانید به صورت رایگان با مشاورین موسسه نوین ارقام ماندگار در ارتباط باشید.

سایر مقالات موسسه نوین ارقام ماندگار تراز

      ثبت شرکت خصوصی

ثبت شرکت خصوصی

راه اندازی شرکت خصوصی یک سرمایه گذاری هیجان انگیز است. که نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق دارد. ثبت شرکت

ادامه مطلب »

ثبت شرکت مدلینگ

ثبت شرکت مدلینگ یکی از مواردی است که برای ورود به دنیای مدلینگ بسیار مهم است. ثبت شرکت مدلینگ به معنای

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *