مشاوره رایگان: ۸۸۳۱۴۵۳۲/ ۸۸۳۱۴۵۳۲ (۰۲۱)

دسته بندی :

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان یک بستر آنلاین ضروری بوده که توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای افراد و مشاغل مشمول تعهدات مالیاتی ایجاد شده است. این مرکز به عنوان یک مرکز جهت تبادل اطلاعات مربوط به مالیات بین مالیات دهندگان و مقامات مالیاتی عمل می کند. در این مقاله جامع قصد داریم شما را بیشتر با سیستم مودیان، مراحل ثبت آن و هر آنچه که باید در مورد این پلتفرم بدانید، آشنا کنیم. بنابراین اگر در سیستم مودیان تازه کار هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، توصیه می کنیم تا پایان مطلب همراه ما بمانید.

سامانه مودیان چیست؟
سامانه مودیان چیست؟

سیستم مودیان چیست؟

سامانه مودیان در واقع نوعی پلتفرم آنلاین بوده که به سازمان امور مالیاتی کشور متعلق دارد. برای تسهیل تبادل اطلاعات مربوط به مالیات بین آن ها و مقامات مالیاتی، یک پوشه اختصاصی در اختیار مودیان مالیاتی قرار می دهد. علاوه بر این، سیستم مورد نظر امکان ارسال الکترونیکی فاکتورها را فراهم می کند و فروشندگان را قادر می سازد فاکتورهای خرید خود را بارگذاری کنند.

بعد از این کار، خریداران نیز آن ها را تأیید می نمایند. بهتر است بدانید هدف اولیه سیستم مودیان جلوگیری از تقلب مالی، مبارزه با فرار مالیاتی و اطمینان از تجمیع دقیق داده های مالی مالیات دهندگان است.

چه کسانی نیاز به ثبت نام در سیستم مودیان دارند؟

تمام واحدهای اقتصادی در بخش های مختلف، موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستند. به طور کلی نهادهایی که در این قسمت از مقاله نام برده شده، باید کارهای مربوط به ثبت نام در این سیستم را انجام دهند.

  • انواع اشخاص حقوقی اعم از سهامی، بازرگانی، شرکت با مسئولیت محدود، تعاونی.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی که درآمد و سودهایی مانند حقوق، دستمزد، درآمد اجاره و سایر درآمدهای حاصل از فروش کالا یا خدمات کسب می کنند.
  • افراد درگیر در فعالیت های تجاری، از جمله مشاغل خانگی و فروشگاه های آنلاین.
  • موسسات غیر انتفاعی از جمله موسسات خیریه و بنیادها.
  • واحدهای اقتصادی فعال در مناطق ویژه اقتصادی.
چه کسانی نیاز به ثبت نام در سیستم مودیان دارند؟
چه کسانی نیاز به ثبت نام در سیستم مودیان دارند؟

دقت داشته باشید بر اساس ماده 5 قانون بیع پایانه ای، تمام صاحبان مشاغل اعم از حرفه ای و غیر حرفه ای مشمول مقررات قانون مالیات های مستقیم موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستند. بنابراین اگر شما هم جزو این دسته از اشخصاص قرار دارید، بهتر است هر چه سریع تر مراحل ثبت نام را انجام دهید.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

اگر زمانی قصد داشتید در سامانه مودیان ثبت نام کنید، به خوبی مراحلی که در ادامه ذکر شده را دنبال کنید تا به مشکل برنخورید و ثبت نام تان با موفقیت به اتمام برسد.

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان
نحوه ثبت نام در سامانه مودیان
  • ثبت نام در سیستم مالیاتی و ایجاد مشخصات مالیاتی.
  • گواهی امضای الکترونیکی دریافت کنید.
  • یک شناسه حافظه مالیاتی منحصر به فرد دریافت نمایید.
  • کدهای شناسایی محصول و خدمات را دریافت کنید.

در صورتی که قبلاً مشخصات مالیاتی ایجاد نکرده اید، می توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور این کار را انجام دهید . ثبت نام کنید و پرونده مالیاتی خود را در سازمان مالیاتی ایجاد کنید. برای دریافت گواهی امضای الکترونیکی نیز می توانید به وب سایت  GICA مراجعه کنید یا این که از نرم افزارهای حسابداری مختلف بهره بگیرید.

معافیت از ثبت سیستم مودیان
معافیت از ثبت سیستم مودیان

معافیت از ثبت سیستم مودیان

توجه داشته باشید برخی افراد و نهادها از ثبت نام در سامانه مودیان معاف هستند و احتیاجی نیست که حتما در این سامانه ثبت نام کنند. افراد مشمول ماده 81 قانون مالیات های مستقیم، افراد مشمول ماده 142 قانون مالیات های مستقیم و همچنین صاحبان مشاغل در دسته سوم که از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، نیازی به این اقدام ندارند و از ثبت نام معاف هستند.

کلام آخر

همان طور که متوجه شدید، ثبت نام در سامانه مودیان اصلا کار دشوار و زمان بری نیست. به همین علت اگر زمانی خواستید در این سامانه اقدام به ثبت نام کنید، حتما مراحل لازم را با دقت دنبال کنید. برای کسب آگاهی بیشتر در این خصوص نیز می توانید به سایت نوین ارقام مراجعه نمایید.

سایر مقالات موسسه نوین ارقام ماندگار تراز

      ثبت شرکت خصوصی

ثبت شرکت خصوصی

راه اندازی شرکت خصوصی یک سرمایه گذاری هیجان انگیز است. که نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق دارد. ثبت شرکت

ادامه مطلب »

ثبت شرکت مدلینگ

ثبت شرکت مدلینگ یکی از مواردی است که برای ورود به دنیای مدلینگ بسیار مهم است. ثبت شرکت مدلینگ به معنای

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *