مشاوره رایگان: ۸۸۳۱۴۵۳۲/ ۸۸۳۱۴۵۳۲ (۰۲۱)

دسته بندی :

آشنایی با اساس نامه شرکت ها

از انجایی که اساس نامه شرکت اصلی ترین و مهم ترین رکن شرکت های سهامی محسوب می شود. از این رو اشنایی با اساس  نامه بسیار ضروری و قابل توجه می باشد. هر یک از افرادی که قصد تاسیس شرکت را دارند لازم است درابتدا به اسایس نامه اگاه باشند. تعاریف مختلفی برای شرکت نامه ذکر شده که در ادامه به هر یک از این تعاریف خواهیم پرداخت. کلیه شرکت های سهامی عام و سهامی خاص الزاما باید دارای اساس  نامه باشند. با توجه به اهمیت این مهم در هر شرکت قصد داریم در این مطلب شما را با اساس  نامه و موازین ان اشنا سازیم.

اشنایی کامل با اساس نامه شرکت های سهامی خاص و شرکت های سهامی عام
اشنایی کامل با اساس نامه شرکت های سهامی خاص و شرکت های سهامی عام

آشنایی با اساس نامه شرکت

در واقع می توان شرکت نامه را سندی دانست که به شرکت اعتبار می بخشد. در این اساس نامه خطی مشی ها، اهداف، فعالیت ها، وظایف اعضا و …. نگاشته شده است. از دیگر مواردی که در اساس نامه ذکر می شود می توان به تعداد مدیران و نحوه ی برگزیدن ان ها اشاره کرد. همان طور که افراد در زندگی خود برای کسب هویت به شناسنامه نیاز دارند یک شرکت هم برای داشتن هویت و اعتبار رسمی باید اساس  نامه داشته باشد. این اساس نامه به شرکت های سهامی عام و سهامی خاص تعلق دارد. شرکت هایی از جمله مسئولیت محدود، تضامنی و نسبی دارای شراکت نامه هستند. این شرکت ها حدود وظایف، قوانین و سایر موارد را در شرکت نامه ذکر می کنند که این شرکت نامه مورد مطالعه اعضای شرکت قرار می گیرد.

تعاریف مختلفی برای اساس نامه در نظر گرفته شده است. در یک تعریف اساس نامه را مجموعه ای از قوانین می دانند که برای اداره ی شرکت، سازمان یا موسسه تنظیم شده است. در تعریف دیگر اساس  نامه شرکت مجموعه ای از شرایط لازم در نظر گرفته می شود که برای تاسیس شرکت مورد نیاز است. یا به عبارتی دیگر اساس نامه نحوه ی کار اعضای یک مجموعه را به شکل منظم تعیین می نماید.

در این قسمت با مفاهیم موجود برای اساس نامه شرکت سهامی عام و خاص اشنا شدید حال لازم است  که راجع به ارکان موجود در اساس نامه اطلاعاتی داشته باشید.

راهنمای نحوی  تنظیم اساس نامه شرکت جهت فعالیت تجاری قانونی
راهنمای نحوی  تنظیم شرکت نامه جهت فعالیت تجاری قانونی

نکات موجود در اساس نامه شرکت

شرکت نامه از چند بخش تشکیل شده است و موارد مختلفی در ان ذکر شده است. بنابراین افرادی که قصد تاسیس شرکت را دارند لازم است با ارکان اساس نامه اشنایی کامل داشته باشند. این نکات شامل:

۱: ذکر نام شرکت در اساس نامه

۲: موضوع یک شرکت باید به صورت شفاف در اساس نامه ذکر شود.

۳: مدتی که شرکت دارای اعتبار است و مجوز فعالیت دارد نیز در اساس نامه قید خواهد شد.

۴: ثبت ادرس مرکز اصلی شرکت و در صورت وجود شعب  مختلف ثبت ادرس شعب نیز ضروری است.

۵: تعیین دقیق مبلغ سرمایه ی شرکت به صورت دقیق به صورت وجه نقدی یا غیر نقدی

۶: ذکر تعداد سهام با نام یا بی نام در اساس نامه به همراه مبلغ هر یک

۷: ذکر کردن نحوه ی نقل و انتقال سهام همراه با نام

۸: همچنین روش تبدیل سهام های بی نام به سهام با نام یا بر عکس نیز در اساس نامه شرکت ذکر خواهد شد.

۹: شرایط ممکن برای کاهش و افزایش سرمایه شرکت

۱۰: تعداد مدیران، حدود وظایف هر یک از اعضا و نحوه انتخاب مدیران در اساس نامه قید می شود.

۱۱: اینکه حدود وظایف مدیران به چه میزان است و چه اختیاراتی خواهند داشت نیز یکی از ارکان اساس نامه می باشد.

۱۲: یکی از ارکان موجود تعداد سهام های تضمینی می باشد که مدیران موظف به پرداخت ان ها هستند.

۱۳: از دیگر موارد می توان به چگونگی ایجاد تغییر در اساس نامه اشاره کرد.

اساس نامه یا شرکت نامه
راهنمای تنظیم شرکت نامه

نحوه تنظیم شرکت نامه شرکت های سهامی خاص و عام

بعد از اگاهی  از اینکه اساس  نامه شرکت چبست و چه کاربردی خواهد داشت . در این قسمت به نحوه ی تنظیم اساس نامه شرکت ها خواهیم پرداخت. همان طور که ذکر کردیم شرکت های سهامی خاص و سهامی عام موظف به داشتن اساس نامه هستند. زیرا فعالیت این شرکت ها بدون اساس نامه اعتبار قانونی نخواهد داشت. پس این شرکت ها بدون اساس نامه قادر به ثبت در اداره ثبت شرکت ها نخواهند بود و بالطبع نمی توانند به فعالیت تجاری نیز بپردازند. با در نظر گرفتن ارکان موجود در اساس نامه که در پاراگراف قبلی به صورت کامل و دقیق شرح دادیم می توانید به راحتی اساس نامه شرکت خود را تنظیم نموده و به فعالیت های خود شکل رسمی و قانونی بدهید.

تفاوت اساس نامه شرکت با شراکت نامه

همان طور که می دانید شرکت های سهامی عام و سهامی خاص جهت فعاایت تجاری رسمی و قانونی باید به تنظیم اساس نامه بپردازند. اما سایر شرکت های تجاری برای کسب اعتبار و هویت نیاز به شرکت نامه خواهند داشت. شرکت نامه نیز همانند شرکت نامه سند رسمی شرکت محسوب می شود. این شرکت نامه میان شرکا و جهت فعالیت تجاری تنظیم می شود. این شرکت نامه به شرکت های مسئولیت محدود، سهامی و نسبی تعلق دارد و مختص ان ها می باشد. در این میان شرکت های تعاونی به اساس نامه یا شرکت نامه نیازی ندارند و فعالیت این شرکت ها بدون اساس نامه یا شرکت نامه انجام خواهد شد. اگر شرکتی جهت فعالیت نیاز به شرکت نامه داشته باشد باید در ماه اول تشکیل شرکت خلاصه ای از ان را به وزارت دادگستری تحویل دهد.

 

نحوه تنظیم اساس نامه با روشی دقیق
نحوه تنظیم اساس نامه با روشی دقیق

کدام شرکت ها موظف به تنظیم اساس نامه هستند؟

شرکت های سهامی عام و خاص مستلزم به تنظیم اساس نامه شرکت هستند. پس اگر شرکتی که قصد تاسیس ان را دارید از نوع سهامی عام یا خاص است باید تنظیم اساس نامه را مورد توجه قرار دهید. ارکان لازم برای نگارش اساس نامه در این مقاله به صورت کامل ذکر شده است. اگر بازهم در تنظیم اساس نامه مشکلی داشتید به شرکت نوین ارقام ماندگار تراز مراجعه نمایید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار داده و در تنظیم اساس نامه شما را یاری رسانند.

ذکر مسئولیت تمامی اعضا در اساس نامه شرکت های سهامی خاص و عام
ذکر مسئولیت تمامی اعضا در اساس نامه شرکت های سهامی خاص و عام

 موضوع شرکت در اساس نامه

اینکه موضوع فعالیت هر شرکتی چیست باید در بند ۲ اساس نامه ها ذکر شود. در واقع موضوع هر شرکتی نشان دهنده اهداف و مقاصد ان شرکت می باشد. اشخاص حقوقی فقط در حیطه فعالیت ذکر شده برای شرکت در اساس نامه قادر به فعالیت خواهند بود. به این دلیل بر روی موضوع شرکت ها تاکید زیادی شده است زیرا به این شکل کلیه فعالیت ها و حدود وظایف به صورت شفاف بیان خواهد شد و در این باره شبهه باقی نخواهد ماند. با تعیین موضوع شرکت اعضای هیئت مدیره یا موسسان قادر نخواهند بود تا سرمایه شرکت را در حیطه ای خارج از فعالیت شرکت صرف نمایند.

ثبت تغییرات لازم در اساس نامه شرکت سهامی عام و خاص
ثبت تغییرات لازم در اساس نامه شرکت سهامی عام و خاص 

راهنمای نوشتن اساس نامه

این مطلب می تواند به عنوان راهنمایی برای نگارش اساس نامه ها باشد. در سایت نوین ارقام نمونه هایی از اساس نامه ذکر شده است تا افرادی که قصد تاسیس شرکت و تنظیم اساس  نامه را دارند از ان  ها بهره مند شوند. اگر باز هم سوالی داشتید یا در نوشتن بند های اساس نامه شرکت دچار مشکل شدید می توانید مشکل خود را با کارشناسان حاضر در مجموعه نوین ارقام در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنند. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل ممکن در اسرع وقت به تنظیم اساس نامه بپردازید پیشنهاد می کنیم از موسسات معتبری که در این زمینه وجود دارند یاری بجویید . یکی از این شرکت های معتبری که در زمینه های مختلف مالی و ثبت شرکت ها فعالیت دارد شرکت نوین ارقام ماندگار تراز می باشد. با اطمینان به این مجموعه پشیمان نخواهید شد.

 

تنظیم دقیق و قانونی اساس نامه اهداف زیادی را دنبال می کند و مزایای بسیاری دارد
تنظیم دقیق و قانونی اساس نامه اهداف زیادی را دنبال می کند و مزایای بسیاری دارد
کلام پایانی

در این مقاله تعاریف اساس نامه شرکت، نحوه تنظیم، ارکان اساس  نامه شرکت های سهامی خاص و عام، ارکان اساس نامه و…. پرداخته شده است. با مطالعه دقیق این مطلب با ارکان مختلف اساس نامه و نحوه ی تنظیم اشنا خواهید شد. با توجه به اهمیت تنظیم اساس نامه برای شرکت سهامی خاص و سهامی عام لازم است که راجع به این سند رسمی اطلاعات کاملی دراختیار داشته باشید.

سایر مقالات موسسه نوین ارقام ماندگار تراز

      ثبت شرکت خصوصی

ثبت شرکت خصوصی

راه اندازی شرکت خصوصی یک سرمایه گذاری هیجان انگیز است. که نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق دارد. ثبت شرکت

ادامه مطلب »

ثبت شرکت مدلینگ

ثبت شرکت مدلینگ یکی از مواردی است که برای ورود به دنیای مدلینگ بسیار مهم است. ثبت شرکت مدلینگ به معنای

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *