مشاوره رایگان: ۸۸۳۱۴۵۳۲/ ۸۸۳۱۴۵۳۲ (۰۲۱)

دسته بندی :

تفاوت شرکت با مسئولیت محدود و نسبی

شرکت  مجموعه ای از افرادی می باشد که طبق قراردادی، سود حاصل از سرمایه گذاری بین آن ها تقسیم می شود. در واقع معنی لغوی این کلمه نیز شریک شدن چند نفر در مال یا کاری می باشد. به دلیل تفاوت هایی که شرکت های ثبت شده در قانون دارند هر شرکت دارای شخصیت حقوقی در قوانین کشور ما می باشند. این تفاوت که شامل سرمایه ی مورد نیاز، تقسیم اختیارات و مسئولیت ها،  نحوه ی تصمیم گیری در شرکت ها و… می باشد بر نوع  شرکت تاثیر نیز می گذارند. وجود قرارداد، تغییر نوع مالکیت، میزان آورده در معنای عام بعنوان مهم ترین عناصر تشکیل دهنده شرکت می باشند. در ادامه این مقاله در سایت نوین ارقام ماندگار به تفاوت شرکت با مسئولیت محدود و نسبی می پردازیم.

تفاوت شرکت با مسئولیت محدود و نسبی
تفاوت شرکت با مسئولیت محدود و نسبی

انواع شرکت ها

به طور کلی شرکت ها به دو دسته شرکت های تجاری که منظور انجام عملیات تجاری و کسب سود ایجاد شده و شرکت های مدنی که به منظور انجام اعمال تجاری تشکیل نمی شوند، تقسیم می شوند.  از جمله تفاوت های این شرکت ها می توان به  موارد زیر اشاره کرد :

– شرکت تجاری معولا دارای یک شخصیت حقوقی می باشند اما شرکت مدنی فاقد شخصیت حقوقی هستند

– شرکت تجاری در اداره ثبت شرکت ها و شرکت مدنی اصولا در دفاتر رسمی هویت پیدا می کند.

– شرکت های تجاری عاملات تجاری وشرکت مدنی معاملات غیرتجاری انجام می دهند

– تشکیل شرکت مدنی حداقل دو نفر و تشکیل شرکت تجاری حداقل 3 نفر انجام می شود

و ….

شرکت های تجاری به 7 دسته شرکت های سهامی، شرکت های تضامن، شرکت های نسبی، شرکت های با مسئولیت محدود، شرکت های تعاونی تولید و مصرف، شرکت های مختلط سهامی، شرکت های مختلط غیر سهامی تقسیم می شوند.

شرکت با مسئولیت محدود

شرکتی که در آن افراد  فقط به اندازه سرمایه خود مسئول قرض ها و تعهدات است را شرکت با مسئولیت محدود می نامند که عبارت مسئولیت محدود باید در نام شرکت هنگام ثبت ذکر شود. علاوه بر این اسم هیچ کدام از افراد نباید در هنگام ثبت شرکت باشد. در صورتی که بخواهید شرکتی با مسئولیت محدود ثبت نمایید باید مراحلی از جمله تادیه و پرداخت کل سرمایه شرکت، تنظیم و امضاء شرکت نامه ، ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها را انجام دهید.

شرکت با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود

لازم به ذکر است به دلیل آنکه عدم تنظیم شرکت نامه موجب باطل شدن شرکت های با مسئولیت محدود می شود انجام این کار جزء ارکان اساسی به شمار می آید.علاوه براین عدم پرداخت کل سرمایه نقدی در ابتدا و نداشتن تادیه کل سرمایه نقدی، سبب می شود شرکت باطل شده و فاقد اعتبار می باشد.

عملکرد شرکت های نسبی چگونه است

در شرکت های نسبی هر فردی به میزان تعهدات قبلی و قرارداد هایش متعهد شده و مسئولیت دارد و هیچ مسئولیتی در تعهداتی که از دیگران ناشی می شود ندارد. به عنوان مثال در شرکت های دیگر اگر شرکتی دچار بدهی های مالی شود میزان بدهی به نسبت تعداد افراد تقسیم می شود. اما در شرکت های مسئولیت نسبی به میزان و اندازه ای است که خود شخص به نسبت قرارداد متعهد شده مسئول پرداخت بدهی می باشد.

چه تفاوتی بین شرکت های نسبی و شرکت های با مسئولیت محدود وجود دارد؟

چه تفاوتی بین شرکت های نسبی و شرکت های با مسئولیت محدود وجود دارد؟
چه تفاوتی بین شرکت های نسبی و شرکت های با مسئولیت محدود وجود دارد؟ 

– در این شرکت های نسبی میزان حداقل سرمایه مشخص نشده است و  اگر قرار باشد سهم شرکا انتقال پیدا کند باید رای تمام شرکا باید وجود داشته باشد

– به دلیل تعداد اندک اعضا شیوه اداره این شرکت بسیار ساده است، بنابراین برای شرکت هایی که تعداد شرکا زیاد هستند مناسب نیست.

– هر شریکی در این شرکت در برابر کلیه دیون شرکت به نسبت سهم خود مسئول می باشد.

– تاسیس این شرکت برای افراد هم سلیقه مناسب بوده زیرا تصمیم گیری در این شرکت در بیشتر مواقع بر اساس رأی اعضا انجام می شود

– برای تائیدیه تمام قروض دارایی شرکت باید کافی باشد در غیر اینصورت تک تک شرکا به میزان سرمایه ای که دارند مسئول خواهند بود.

– مطالبه قروض توسط طلبکاران نمی تواند تا قبل از منحل شدن شرکت از هر یک از شرکا خواسته شود.

– شریک ضامن از هر زمان که وارد شرکت شود، به میزان سرمایه اش در شرکت مسئول بدهی های قبل از ورودش در شرکت نیز خواهد بود.

– بدون رضایت تمام شرکا، شریک ضامن نمی تواند وارد شرکت دیگری که نظیر این تجارت را دارد چه به عنوان شریک ضامن و چه به عنوان شریک با مسئولیت محدود شود.

تفاوت شرکت مسئولیت محدود و نسبی
تفاوت شرکت مسئولیت محدود و نسبی

– حداقل تعداد سرمایه یک میلیون و حداقل تعداد شرکا دو نفر می باشد

– در نام گذاری شرکت اگر اسم یکی از شرکا در آن شرکت قید شود، بعنوان شریک ضامن شناخته شده و مسئولیت پرداخت کلیه بدهی ها و تعهدات خواهد بود. بنابراین بهتر است از نام شرکا در نام گذاری شرکت استفاده نشود.

– میزان سهم نقدی و غیر نقدی هر فرد باید به طور کامل در اساس نامه شرکت ذکر شود در غیر اینصورت باطل می شود.

– میزان سهمی که هر فرد در شرکت دارد به صورت اوراق تجاری بدون رضایت تعدادی از شرکایی که سهم آن ها مقدار اکثریت عددی را دارد قابل انتقال نمی باشد. همچنین انتقال سهم الشرکه باید با سند رسمی انجام شود

– در شرکت با مسئولیت محدود یک یا چند مدیر از میان شرکا یا از بیرون شرکت را اداره می کنند که تمام اختیارات شرکت را دارا می باشند  مگر اینکه در اساسنامه شرکت خلاف این عیین شده باشد. هر کدام از شرکا نیز به نسبت سهم خود در جلسات دارای رأی می باشند.

در پایان لازم به ذکر است می توانید اگر دنبال ثبت شرکت هستید به دلیل اهمیت موضوع از مشاوران با مجرب و آگاه کمک بگیرید

سایر مقالات موسسه نوین ارقام ماندگار تراز

      ثبت شرکت خصوصی

ثبت شرکت خصوصی

راه اندازی شرکت خصوصی یک سرمایه گذاری هیجان انگیز است. که نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق دارد. ثبت شرکت

ادامه مطلب »

ثبت شرکت مدلینگ

ثبت شرکت مدلینگ یکی از مواردی است که برای ورود به دنیای مدلینگ بسیار مهم است. ثبت شرکت مدلینگ به معنای

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *