مشاوره رایگان: ۸۸۳۱۴۵۳۲/ ۸۸۳۱۴۵۳۲ (۰۲۱)

دسته بندی :

ساماندهی اقتصاد زیرزمینی عرصه را بر فرار مالیاتی تنگ‌تر می‌کند

مدیرکل دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی اداره مالیات گفت: برای محدود کردن فرار مالیاتی در کشور باید اقتصاد زیرزمینی را ساماندهی کرد.
سعید توتونچی ملکی مدیر کل دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی اداره مالیات، در مورد فرارهای مالیاتی؛ اظهار کرد: فرار مالیاتی تنها مختص به ایران نیست و در همه کشورهای جهان ارتکاب به این جرم کما بیش وجود دارد. حتی تخلف چهره‌ها و شخصیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و … آنها در این زمینه رسانه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته شفافیت مالی وجود دارد و فرار مالیاتی علاوه بر جرم کیفری یک عمل قبیح هم شناخته می‌شود.

توتونچی ملکی ادامه داد: البته در اقتصادهایی که بستر مناسب مالی و شفافیت اقتصادی کمرنگ است، ارتکاب به این جرم‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

وی معتقد است، در ایران تبادل و شفافیت اطلاعات برای سازمان‌ها و نهادهای رسمی و دولتی از پیش تعیین و ترسیم نشده است. این موضوع بزرگترین علت وجود این فساد اقتصادی است.

مدیر کل دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی اداره مالیات اضافه کرد: البته بسترهای سخت افزاری، نرم افزاری و قانونی در کشور وجود دارد اما اراده‌ای برای اشتراک، تبادل ظرفیت‌ها و اطلاعات برای ذی‌النفعان وجود ندارد.

وی افزود: برای محدود کردن فرار مالیاتی در کشور باید اقتصاد زیرزمینی را سامان‌دهی کرد و یا حداقل برای بخشی از دولت که کارشان ممیزی مالی محسوب می‌شود شفافیتی در تبادل اطلاعات آنها ایجاد کرد.

توتونچی ملکی بیان کرد: البته ضمانت‌های اجرایی بیشترین چالش را در اجرای قوانین و تحقق اهداف کشور به وجود می‌آورد. برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی باید تدوین قوانین و ضمانت‌های اجرایی لازم در اولویت کارهای دولت قرار گیرد.

مدیر کل دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی اداره مالیات مطرح کرد: تا پیش از اصلاحیه سال ۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم ،ضمانت‌های قانونی مناسبی برای فرار مالیاتی و یا کتمان‌های کیفری در بخش‌های رسمی و غیررسمی کشور وجود نداشت.

وی بیان کرد: پس از اصلاحیه سال ۹۴ برای نخستین بار مقررات و بسترهای حقوقی مجازات مجرمان تدوین شد و تمام ساز و کارها و راهکارهای قضایی و کیفری در آن اصلاحیه فراهم شد اما نبود ضمانت اجرایی و بستر‌های شفافیت اقتصادی باعث کاهش کارآمدی این مقررات شده است.

توتونچی‌ ملکی افزود: بخش عمده‌ای از نهادهای عمومی غیردولتی و غیره که از ذی‌النفعان دولت محسوب می‌شوند می‌تواند زمینه‌ساز آغاز شفافیت‌ مالی و ضمانت اجرایی قوانین تصویبی‌ باشند.

مدیر کل دفتر پژوهش و برنامه‌ریزی اداره مالیات مطرح کرد: به عبارت دیگر دولت به علت نقش بسزایی که در اقتصاد دارد می تواند با مجاب کردن بخش‌های گوناگون ،فقدان شفافیت و ایجاد تبادل های اطلاعاتی را تقویت و فعال کند.

وی بیان کرد: اگر دولت تولید ثروت و درآمد خود را بیش از گذشته متکی به درآمدهای سازمان امور مالیاتی قرار دهد می‌تواند با نبود شفافیت‌های اقتصادی و فرار مالیاتی به طور جدی مبارزه کند.

توتونچی‌ ملکی در مورد خلا موجود در ساز و کارهای فعلی ، گفت: کشور با انبوه قوانین روبروست و خلا قانونی‌ نداریم اما با توجه به تصویبات‌ اصلاحیه‌ سال ۹۴ تصور می‌شود که خلاهای اجرایی باعث بسیاری از مشکلات شده است.

سایر مقالات موسسه نوین ارقام ماندگار تراز

      ثبت شرکت خصوصی

ثبت شرکت خصوصی

راه اندازی شرکت خصوصی یک سرمایه گذاری هیجان انگیز است. که نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق دارد. ثبت شرکت

ادامه مطلب »

ثبت شرکت مدلینگ

ثبت شرکت مدلینگ یکی از مواردی است که برای ورود به دنیای مدلینگ بسیار مهم است. ثبت شرکت مدلینگ به معنای

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *