مشاوره رایگان: ۸۸۳۱۴۵۳۲/ ۸۸۳۱۴۵۳۲ (۰۲۱)

دسته بندی :

همه چیز درباره جرایم مالیاتی

آشنایی کامل با جرایم مالیاتی و جلوگیری از آن + مشاوره رایگان

اگر شما از افرادی هستید که باید مالیات پرداخت کنید حتماً برایتان سوال شده که جرایم مالیاتی به چه معنی است. و چه زمانی باید پرداخت شود. در ابتدای امر باید بگوییم که بخش بزرگی از درآمد دولت از مالیات های دریافت شده از کسب و کارهایی است که مشمول مالیات می شوند. در نتیجه برای اینکه دولت اطمینان حاصل کند حتماً مالیات پرداخت می شود جرایم مالیاتی مختلفی را طرح ریزی کرده است. که اگر مودیان پرداخت مالیات خودداری کنند باید این جرایم را نیز بپردازند. در واقع دولت از جرایم مالیاتی به عنوان اهرم فشار بر مشمولین مالیاتی استفاده می کند. تا مودیان مالیاتی اقدام به پرداخت مالیات خود در زمان مقرر کنند. غیر این صورت اگر زمان زیادی از پرداخت مالیاتشان بگذرد باید جریمه را به علاوه مالیات مربوط به فعالیت اقتصادی با هم پرداخت کند.

همه چیز درباره جرایم مالیاتی
همه چیز درباره جرایم مالیاتی

انواع جرایم مالیاتی

با توجه به گروهبندی مشاغل مالیاتی انواع مختلفی از مالیات ها وجود دارد در نتیجه جرایم مالیاتی نیز انواع متفاوتی دارد که در این بخش به آنها پرداختیم:

  • جریمه مالیات عملکرد

طب به ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول مالیات عملکرد هستند. و آن را پرداخت نکرده اند باید دو و نیم درصد به ازای هر ماه تاخیر بپردازند.

  • جریمه مالیات بر ارزش افزوده

با توجه به ماده ۲۲ قانون ارزش افزوده مودیان پرداخت مالیات باید هر سه ماه یکبار به صورت دوره ای اقدام به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کنند. در غیر این صورت باید جریمه مربوط به آن را پرداخت کند. باید گوییم که حدود ۱۵ روز پس از هر دوره برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مهلت داده می شود. در این ۱۵ روز نیز اقدام به پرداخت نکند جریمه مشمول آن شخص حقیقی و حقوقی خواهد شد. مجازاتی که در این جریمه به آن پرداخته شده به شرح زیر می باشد:

  1. عدم ثبت اظهارنامه مالیاتی در مهلت تعیین شده مشمول جریمه معادل ۷۵ درصد از مالیات معوقه می شود.
  2. عدم صدور فاکتور در زمان معین مشمول جریمه ای حدود یک برابر مالیات معوقه می شود.
  3. عدم درج صحیح قیمت کالا در فاکتور مشمول جریمه ای حدود مبلغ یک برابر ما به تفاوت مالیات متعلق جریمه می شود.
  4. عدم تکمیل و درج اطلاعات صورت حساب مطابق با نمونه اعلامی منجر به جریمه ۲۵ درصد مالیات معوقه می شود.
  5. عدم تسلیم اظهارنامه در زمان تعیین شده مشمول جریمه ای حدود ۵۰ درصد از مالیات معوقه می شود.
  6. عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک مشمول جریمه ۲۵ درصدی مالیات معوقه می شود.
  • جریمه اظهارنامه مالیاتی

با توجه به ماده ۱۹۲ قانون مالیات های مستقیم در صورت عدم ارائه اظهارنامه در تاریخ تعیین شده توسط سازمان مالیات جریمه حدود ۳۰ درصد از مالیات معوق برای شخص حقوقی و ۱۰ درصد از مالیات معوق برای شخص حقیقی اعمال خواهد شد. جریمه غیر قابل بخشودگی بوده باید توسط شخص پرداخت شود.

  • جریمه درآمدهای گزارش نشده و هزینه های غیر واقعی

با توجه به ماده ۱۹۲ قانون مالیات های مستقیم اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت های اقتصادی و درآمد حاصل از آن را پنهان می کنند. و یا اطلاعات غلطی از آنها ارائه می دهند. باید درصدی از مالیات مربوطه را علاوه اصل مالیات به عنوان جریمه پرداخت کنند. میزان جریمه برای اشخاص حقوقی حدود ۳۰ درصد از مالیات مربوطه است. و برای اشخاص حقیقی ۱۰ درصد از مالیات متعلق به شخص می باشد. این جریمه نیز از جرایم نابخشودنی می باشد و باید پرداخت شود.

  • جریمه عدم ارائه ترازنامه و صورتحساب سود و زیان

اشخاص حقیقی و حقوقی که ترازنامه یا حساب سود و زیانی که در دفاتر حقیقی یادداشت می شوند. را به سازمان مالیات ارائه ندهد باید جریمه حدود ۲۰ درصد از مالیات مربوطه را به علاوه کل مالیات به اداره مربوطه تحویل دهد. در نتیجه برای پیشگیری از اعمال چنان مالیاتی توصیه می کنیم که در ثبت ترازنامه ها و دفاتر خود نهایت دقت را داشته باشید.

درباره انواع جرایم مالیاتی
درباره انواع جرایم مالیاتی

بخشودگی جرایم مالیاتی

شاید برای شما سوال باشد که چرا سازمان مالیات در ابتدا جریمه عدم پرداخت مالیات را به دوش شخص مشمول مالیات محول می کند و سپس در صورت وجود شرایطی آن را می بخشد ? جواب این سوال باید بگوییم که با توجه به ماده ۱۹۱ قانون مالیات های مستقیم جریمه مربوط به عدم پرداخت مالیات یا عدم ارائه مدارک و دیگر انواع جرایم اگر ثابت شود که به صورت عمدی رخ نداده است بخشوده خواهد شد. البته تحت شرایطی امکان دارد کل جریمه و یا اینکه قسمتی از آن بخشوده شود.

در نظر داشته باشید که بخشودگی جرایم مالیاتی از سری امتیازات مهم سازمان مالیات برای اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد. قابل ذکر است که بخشودگی مالیاتی فقط برای انواع جرایم قابل بخشش که در قسمت های قبلی با آنها اشاره کردیم چون می شود و جرایم غیر قابل بخشش مالیاتی طبق موضوع ماده ۱۹۲ قانون مالیات های مستقیم مشمول بخشودگی نخواهد شد. یکی از مهم ترین مواردی که در بخشودگی جرایم مالیاتی مورد توجه سازمان مالیات می باشد خوش حسابی معدی است. در واقع باید به سازمان مالیات ثابت شود که این بدحسابی شما از عمد نبوده. مودی باید مدارک لازم برای این ادعا را به سازمان مالیات تحویل دهد.

بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی

به منظور بخشش جرایم مالیاتی که مودیان بصورت غیر عمد مرتکب سهل انگاری شده اند بخشنامه ای تحت عنوان بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی در سال ۱۳۹۱ طراحی و به ثبت رسید. این بخشنامه به کسب و کارهایی که طی شیوع بیماری گرونه مورد آسیب قرار گرفته بودند اجازه بخشودگی جرایم مالیاتی را می داد. طی این بخشنامه به ماده ۱۹۰ قانون مالیات های مستقیم اشاره شده و طبق آن اگر مودیان اقدام به پرداخت مالیات عملکرد قبل از تاریخ مقرر کنند پاداشی به آنها تعلق خواهد گرفت. این پاداش معادل یک درصد از مبلغ پرداختی است. پاداش مربوطه از مقدار پرداختی کسر خواهد شد.

بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی به ماده ۱۸۹ نیز اشاره می کند که طبق آن مودیانی که سه سال متوالی مدارک و دفاتر سود و زیان کسب و کار خود را همراه ترازنامه بصورت دقیق به سازمان مالیات ارائه دهند پاداشی حدود ۵ درصد از اصل مالیات سه سال به آنها تعلق خواهد گرفت. درواقع سازمان مالیات این فرصت را به مودیان مشمول مالیات می دهد تا با منظم و خوش حساب بودن جرایم آنها بخشیده شده و حتی پاداشی نیز برایشان مد نظر قرار گیرد.

علاوه بر بخشش و پرداخت پاداش مالیاتی این بخش نامه به ماده ۱۶۷ قانون نیز اشاره کرده و طبق آن متذکر شده است که مودیان و صاحبین مشاغلی که قادر به پرداخت مالیات مربوطه و جریمه آن نیستند می توانند بصورت قسطی طی سه سال متوالی بدهی خود را پرداخت کنند.

جدول جرایم مالیاتی

در جدول زیر مهم ترین حرایم مالیاتی را با تخلف مربوطه و جریمه مربوط به آن ذکر کرده ایم:

موضوع شرح جریمه
گزارش معاملات فصلی عدم ارسال لیست معاملات فصلی در موعد مقرر 1 درصد ارزش معاملات
مالیات بر ارزش افزوده تاخیر در پرداخت در موعد مقرر 2 درصد جریمه در ماه
مالیات عملکرد ارسال نکردن اظهار نامه عملکرد در زمان تعیین شده 30 درصد مالیات متعلقه
مالیات عملکرد پرداخت نکردن مالیات مربوطه 5/2 درصد مالیات پرداخت نشده به علاوه اصل مالیات
مالیات حقوق و دستمزد ارسال نکردن لیست حقوق کارکنان و دستمزد آنها در زمان تعیین شده 2 درصد از حقوق پرداختی
مالیات تکلیفی مالیات مربوطه شامل حقوق و دستمزد و اجاره و حق الزحمه پرداخت نشود 5/2 درصد جریمه در ماه و 10 درصد مالیات پرداخت نشده
مالیات بر ارزش افزوده مخفی کردن معامله، کم و بیش اظهاری مالیات فروش و مالیات خرید 2 برابر مالیات پرداخت نشده

 

سایر مقالات موسسه نوین ارقام ماندگار تراز

      ثبت شرکت خصوصی

ثبت شرکت خصوصی

راه اندازی شرکت خصوصی یک سرمایه گذاری هیجان انگیز است. که نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق دارد. ثبت شرکت

ادامه مطلب »

ثبت شرکت مدلینگ

ثبت شرکت مدلینگ یکی از مواردی است که برای ورود به دنیای مدلینگ بسیار مهم است. ثبت شرکت مدلینگ به معنای

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *