مشاوره رایگان: ۸۸۳۱۴۵۳۲/ ۸۸۳۱۴۵۳۲ (۰۲۱)

دسته بندی :

انتخاب اسم شرکت

انتخاب اسم شرکت یکی از مهم ترین مراحل ثبت شرکت می باشد. توجه داشته باشید که نام شرکت در میزان کسب وکار و تجارت شما تأثیر مستقیم دارد. امروزه مراحل بیشتری نسبت به گذشته برای ثبت نام شرکت خود باید انجام دهید و این پروسه نسبتاً فرایند طولانی دارد. ماده این محتوا سعی داریم شما را با مراحل قانونی انتخاب اسم شرکت آشنا کنیم. با توجه به تعدد زیاد شرکت های ثبت شده کار شما برای انتخاب نام مناسب برای شرکتتان کمی دشوار است در نتیجه توصیه می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

 

انتخاب اسم شرکت
انتخاب اسم شرکت

 

قوانین انتخاب نام شرکت

در ثبت شرکت اولین گامی که باید بردارید انتخاب نام شرکت می باشد. برای اینکه در اولین گام دچار مشکل نشوید باید قوانین انجام این کار را بدانید. انتخاب نام شرکت با توجه به قوانین زیر باید انجام گیرد:

  • اسمی که انتخاب می کنید باید فارسی باشد و نباید از نام های لاتین استفاده شود
  • در صورت استفاده از اعداد در عبارت نام شرکت باید آنها را به صورت حروف بنویسید نه به صورت اعداد
  • از نام های تکراری و استفاده شده توسط اشخاص دیگر نباید استفاده کنید به این منظور باید به سایت مراجعه کرده و نام مورد نظر را جستجو کنید. دقت داشته باشید که نام انتخابی هیچ تشابهی با نام های دیگر در بانک اطلاعات سازمان ثبت شرکت ها نداشته باشد.
  • از اسامی خاص برای نام شرکت استفاده کنید؛ مانند اسم افراد یا حیوانات یا مکان های جغرافیایی و یا اسامی که جمع بسته نمی شوند.
  • از واژه شاهد یا ایثارگران که مربوط به بنیاد شهید است نباید استفاده کنید.
  • استفاده از نام افراد معروف همانند دانشمندان و شاعران ممنوع می باشد.
  • استفاده از عباراتی که معادل فارسی ندارند از قاعده ممنوعیت اسامی لاتین مستثنا می باشند.
  • استفاده از حروف مخفف برای نام شرکت ممنوع می باشد.
  • هنگام انتخاب نام شرکت باید به شئونات اسلامی توجه فرمایید.
  • در انتخاب واژه هایی همانند آپارتمان که معادل فارسی اش کاشانه می باشد باید از معادل فارسی شان استفاده کنید.
  • استفاده از واژه هایی مانند مهندسی حقوقی تجاری بازرگانی و از این دست واژه ها جزو نام شرکت محسوب نمی شود.
  • استفاده از واژه هایی همچون تبلیغات ارشاد گمرک قانون تشکل و از این دست واژه ها در نام شرکت نیازمند کسب مجوز از مرجع ذی صلاح می باشد.
  • مؤسسات تعاونی و مؤسسات غیرتجاری برای ثبت اسم شرکت پولی پرداخت نمی کنند. این مؤسسات باید نام انتخابی را به وزارت تعاون ارسال کنند.
  • شرکت های نسبی تضامنی مختلط سهامی و غیرسهامی برای انتخاب نام باید به ماده های ۱۸۴، ۱۶۲، ۱۴۱ و ۱۱۷ قانون مراجعه کنند.

 

نرم افزار انتخاب اسم شرکت

همان طور که بیشتر نیز به آن اشاره کردیم انتخاب اسم شرکت آن طور که به نظر ساده می رسد نیست و پیچیدگی های خاص خودش را دارد شما در عین حال که باید اسمی خاص انتخاب کنید باید سعی کنید این نام ساده باشد و از پیچیدگی خاصی برخوردار نباشد به طور که همه مردم آن را درک و به خاطر بسپارند در این باره می توانید از عوامل کمک بگیرید از جمله این موارد استفاده از نرم افزار ساخت اسم شرکت می باشد ما در این بخش یکی از نرم افزارهای پرکاربرد برای انتخاب نام شرکت را معرفی کردیم. Namobot نرم افزار یک گزینه قوی برای ساخت اسم شرکت تجاری می باشد که از کیفیت و قدرت بالایی برخوردار است.

Namobot قادر است بیش از ۳۰ میلیون ترکیب  کلمه را به شما ارائه دهد فقط کافی است یک ترکیب ساده را در این نرم افزار وارد کنید و چندین ترکیب عالی برای نام هر نوع کسب وکار تحویل بگیرید این ابزار با ارائه نام های مرتبط با کسب وکارتان شما را شگفت زده خواهد کرد. ویژگی دیگر این برنامه که شما را شگفت زده خواهد کرد رایگان بودن آن است که همواره باعث جذب مخاطبان بیشتری به این ابزار شده است. روزانه چندین نفر از صاحبان شرکت ها که قصد انتخاب نام منحصر به فرد و خاص برای مجتمع تجاری خود را دارند از این برنامه استفاده کرده و آن را به دیگران معرفی می کنند. به علت ترکیب ساده این ابزار کار با آن بسیار آسان بوده و همه گروه سنی با هر سطح سوادی می توانند از آن استفاده کنند.

ایده برای اسم شرکت

روش های مختلفی برای طراحی نام کسب وکارتان وجود دارد و شما باید متناسب با نوع کسب وکارتان و جامعه هدف اقدام به برگزیدن یک نام خاص برای شرکتتان بکنید در این بخش ما چندین ایده برای نام شرکت به شما ارائه دادیم که به شرح زیر می باشد:

آبتین: نام پدر فریدون پادشاه پیشدادی

آتوسا: قدرت و توانمندی – دختر کورش بزرگ و همسر داریوش اول (داریوش بزرگ)

آفر: آتش – ماه نهم سال شمسی

آفره دخت: دختر آتش – دختری که در ماه آذر به دنیا آمده است.

آذین: زیور، طاق نصره، تزیین، آرایش (نام زیبا برای شرکت)

آراه: نام فرشته موکل روز ۲۱ از ماه پنجم در آئین زردشت

فرداد: شکوه و زیبایی

باتاب: مشاور

پردیس: بهشت

تتیس: رب النوع دریا و دختر (یونانی)

آپادانا: نام کاخی در پرسپولیس

روژان   روزها (کردی)

لوتوس:          گل نیلوفر آبی

آرتا: راست و درست

آماتیس: رنگین بنفش

ایتوک: مژده

ایرسا: آسمانگون

وارنا: شمال کوه البرز (اوستای)

اسپرلوس: خانه شاهان

آرسس:          پادشاه ایرانی (پسر اردشیر)

آذرخش: درخشش

لیما: نام دهی از رودسر

لیدان: نام دهی در نهاوند

اوکسین: نام قدیم خوزستان

آریو: نام سردار ایرانی

آدلی: نامدار

سورین:          توانا

رایکا: محبوب (گیلگی)

اورنگ: تخت پادشاهی

کارینا: از ممالک قوم پارت

سیوان:          روستایی از توابع خوی

پارتاک:          نام پیشین اصفهان

اسپادانا از سپاه آمده

آراز: قهرمان (ترکی)

 

ایده برای اسم شرکت
ایده برای اسم شرکت

 

انتخاب اصولی نام شرکت

انتخاب نام شرکت از مهم ترین موارد در تاسیس شرکت می باشد چرا که نام شرکت به منزله برند شما می باشد و هرچه نام خاص و منحصر به فردی باشد در ذهن مخاطب بیشتر می ماند و باعث رونق کسب کار شما می گردد. در واقع کسب و کار شما با این نام شناخته می شود محبوبیت پیدا می کند. در نتیجه در انتخاب نام شرکت باید اصولی تر عمل کنید روش های مختلفی برای یافتن نام شرکت منحصر به فرد و عالی و مرتبط با کسب و کارتان وجود دارد. در نظر داشته باشید که نام شرکت یا برند شما نباید گیج کننده باشد. در واقع نباید اسامی گیج کننده را در نام شرکت خود بیاورید. این امر در راه اندازی کسب و کار شما نقش سو بازی خواهد کرد. دیگر مواردی که باید به آن توجه کنید این است که نام انتخابی شما توصیفی باشد؛ یعنی باید هویت برند شما را مشخص کند. سعی کنید مرتبط ترین نام را به موضوع و محتوای کسب و کار خودتان انتخاب کنید. با انتخاب نام ساده و مرتبط با کسب و کارتان این نام از ذهن مخاطبان پاک نخواهد شد. در این شاید به نظرتان برسد که چرا می گوییم باید نام شرکت ساده و با املای ساده انتخاب شود مگر این طور نیست که باید خلاقیت و متمایز بودند را در نام برند خود نمایان کنیم در جواب این عقیده باید بگوییم که شما سعی کنید خلاقیت و متمایز بودن را در کار پیاده کنید و نه در انتخاب نام های عجیب وغریب برای شرکتتان. با انتخاب نام پیچیده و با املای عجیب غریب باعث می شوید که موفقیت کسب و کارتان به تعویق بیفتد.

از سری موارد مهم که در انتخاب نام برند و کسب و کارتان باید به آن توجه کنید رده سنی و تیپ شخصیتی مخاطبتان می باشد. اینکه رده سنی گروه هدف شما چیست اعتقادات مذهبی آنها چطور است و سطح تحصیلاتشان در چه حدی است؟ و چرا به کسب وکار شما روی آوردند؟

اسم های ممنوعه در ثبت شرکت

در انتخاب نام شرکت باید از چند گروه اسامی جداً خودداری کر. این اسامی به شرح زیر می باشد

  • اسامی مرتبط با تشکلات دولتی و همچنین کشوری
  • اسامی چند کلمه ای که در آن از کلمات بیگانه استفاده شده
  • اسامی تکراری که قبلاً توسط شرکت های دیگر ثبت شده باشند
  • استفاده از کلمات دانشمندان و کاشفان در نام شرکت
  • استفاده از حروف و اسامی اختصاری که به دولت مربوط اند
  • استفاده از کلمات بی معنا و الفاظ زشت و مستهجن در ترکیب نام شرکت
  • افزودن عدد به نام های تکراری که قبلاً توسط شرکت های دیگر استفاده شدند
  • استفاده از نام بازیگران و خوانندگان در ترکیب نام شرکت به علت فریب افکار عمومی
  • استفاده از کلمات مرکز بنیاد و غیره
  • استفاده از کلماتی شامل گروه دفتر نهاد جوانان کشور ملت بسیج بهزیستی، رهبر، نظام، دادگستر، بانک، نفت، شاهد، جانبازان، متریک، ایثار، کنترل، انتظام، ملی، ایران، پتروشیمی، متالورژی، مرکز، ونوس، ایمان، میهن، شهروند، فامیلی، تکنو، میکروبرد، پیک، مدرن، استار، فیلتر، دکوراسیون، مونتاژ، اورست، بیو، جهاد، اسارت، سازمان، دیتا، اسیر، آزاده، امنیت و ایثارگران.

مواردی که ذکر شد تنها بخشی از ممنوعیت های انتخاب نام شرکت می باشد ما در ثبت نوین تمام سعی خود را کردیم تا شما را با برای انتخاب نامی منحصر به فرد و مناسب برای کسب و کارتان راهنمایی کنیم اطلاعات کاملی راجع به انتخاب نام شرکت در اختیارتان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نام های پیشنهادی دیگر به آدرس پیج اینستاگرام ما به آدرس sAbTNoVIn مراجعه فرمایید.

در چه صورت می توان اسم شرکت رو لاتین انتخاب کرد؟

شاید برایتان سوال باشد که افرادی که دوست دارند قسمتی از نام شرکتشان به انگلیسی و لاتین انتخاب شود باید چه کار کنند. در ابتدا باید بگوییم که این امر تنها در صورتی امکان پذیر است که یکی از شرکای شرکت خارجی باشد و در غیر این صورت اگر می خواهید شرکتی کاملاً ایرانی تأسیس فرمایید باید نام برند شما کاملاً فارسی باشد.

آسان ترین راه ثبت برند لاتین استفاده از سامانه هوشمند می باشد که کمترین زحمت و هزینه را برای شما ارمغان می آورد در صورت عدم استفاده از سامانه هوشمند باید به سایت مرکز مالکیت معنوی بروید و مراحلی را طی کنید. مشخصات مالک برند اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تجاری را در سایت آپلود کنید سپس هزینه ثبت برند لاتین و لوگو را در سایت پرداخت کرده و در پایان شماره اظهارنامه برند خودتان را از سایت تحویل گرفته و یادداشت کنید.

پس از اینکه مدارکتان را در سایت آپلود کردید باید کارشناسان آن مرکز همه مدارک ارسالی را بررسی کرده و از عدم اشتباه یا کاستیان مطمئن شوند پس از تایید کارشناسان از شما می خواهند که نسخه کپی برابر اصل مدارک را به این اداره ارسال فرمایید. در مرحله آخر گواهی چاپ آگهی اول شما در روزنامه به صورت رسمی انجام می شود و پس از چاپ در صورت عدم وجود ادعا در این زمینه گواهینامه ثبت علائم تجاری شما صادر می شود. در اینجا باید ذکر کنیم که برند لاتین ثبت شده تا ۱۰ سال نیاز به به روزرسانی ندارد.

در چه صورت می توان اسم شرکت رو لاتین انتخاب کرد؟
در چه صورت می توان اسم شرکت رو لاتین انتخاب کرد؟

 

قوانین و مدارک ثبت اسم لاتین برای شرکت

تفاوت نام لاتین با فارسی در نحوه استعلام آن می باشد. برای اینکه نام لاتین تکراری برای شرکت خود استفاده نکنید باید آن را به صورت بین المللی استعلام کنید در این باره باید به موافقت نامه تریپس وابسته به سازمان تجارت جهانی یا کنوانسیون مادرید وابسته به سازمان جهانی مالکیت معنوی رجوع کنید و در نظر داشته باشید که انتخاب نام لاتین در شرکت شما به معنای ثبت بین المللی برندتان نمی باشد. برای این منظور باید نام تجاری را در کشور خود ثبت کنید و سپس به کشورهای مقصد درخواست ارسال کنید.

مدارک لازم برای ثبت برند لاتین برای اشخاص حقیقی و حقوقی تقریباً یکی است و به شرح زیر می باشد:

  • شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • کارت بازرگانی معتبر
  • مجوز فعالیت (شامل جواز تأسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت، جواز کسب و یا هر نوع گواهی فعالیت از نهادهای قانونی)
  • پر کردن درخواست ثبت برند لاتین
  • نمونه لوگو لاتین در ابعاد ۱۲ × ۱۲ سانتی متر

 

سایر مقالات موسسه نوین ارقام ماندگار تراز

      ثبت شرکت خصوصی

ثبت شرکت خصوصی

راه اندازی شرکت خصوصی یک سرمایه گذاری هیجان انگیز است. که نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق دارد. ثبت شرکت

ادامه مطلب »

ثبت شرکت مدلینگ

ثبت شرکت مدلینگ یکی از مواردی است که برای ورود به دنیای مدلینگ بسیار مهم است. ثبت شرکت مدلینگ به معنای

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *